tisdag 3 juli 2012

Min finaste Rabarber & Jordgubbs saft

En fin dag på gården böjar lida mot sitt slut. Några glada kunder och besökare hittade hit, så roligt!

Har hunnit med lite mysigt pyssel också. Skördade Rabarberberna som vuxit på sig ordentligt och fick tag på lite fina jordgubbar och började att koka saft. Åå vad det doftar härligt i huset då!


Recept på Min finste Jordgubb &  Rabarber saft

1. Tvätta, snoppa och skiva 1 kg jordgubbar. Skär 1 kg rabarber i små bitar.
2. Häll de skivade jordgubbarna och rabarbern i en kastrull med 1,5 l vatten, låt koka 15 minuter utan omrörning (så blir inte saften grumlig).
3. Sila saften utan att röra om i silen, släng bort bärresterna.
4. Tillsätt 7 dl. strösocker och citronsaft från 1 citron och koka saften 5 minuter. Skumma av.
5. Låt saften svalna en stund och häll upp i varma rengjorda flaskor. 


Vill du inte göra saften själv går det bra att köpa den i vår Gårdsbutik, vi kommer att ha Öppet en del under sommaren!!


  

Med en enkel etikett så blir den klara saften Så Lantlig och Shabby Chic!! Jag placerade saftflaskorna i en
Förvaring-/ blomställning som också finns att köpa i Butiken .    

Ha nu en fantstisk fortsatt kväll!
//Annica                 

2 kommentarer:

  1. Nu har jag distribuerat länken till din blogg till några kollegor här på på SR för att de ville pröva ditt recept
    /Anders (din fotograf)

    SvaraRadera
  2. Det är alltid roligt med med nya besökare som tittar in på Bloggen, vi får hoppas att de får glädje av mitt recept och mina inlägg!

    Tack!!
    //Annica

    SvaraRadera