måndag 21 maj 2012

En Ny värld av Mynt och Sedlar

I veckan som gick rullade det en dag in en bil på gården, inte så konstigt eftersom jag hade Skylten uppe vid vägen som talar om att Butiken är Öppen. Efter en stund stiger en äldre man ut ur sin bil och jag möter upp för att hälsa välkommen. Efter att vi hälsat på varandra tar han en titt i Butiken och hittar genast ett par gamla saker som han själv kan relatera till och som han har något exemplar av själv därhemma. Det är ju så med Gamla saker och Ting att det gärna dyker upp minnen och associationer kring dessa vilket ju är jätteroligt.
Efter en stund frågar han mig om vi även tar emot saker och samlingar från privatpersoner för att sälja och jag svarar att vi visst kan göra det beroende på vad det gäller och vilken prisbild man tänkt sig. Jag blev förstås nyfiken och frågade om han funderade på något särskilt när han frågade så.
Han berättade att han under många herrans år samlat på mynt och sedlar men att han nu bestämt sig för att sälja av stora delar av samlingen, följdfrågan blev naturligt om jag skulle vara intresserad av att ta emot dom för att presentera dom i min Butik. Hundra tankar gick i mitt huvud, det lät ju spännande men samtidigt jag har ju ingen tidigare erfarenhet om Sedlar och Mynt! Efter en längre diskussion bestämde vi hur som helst att vi skulle ge det hela ett försök. Jag tog samma dag emot ett tiotal sedlar för att på eget bevåg sälja... Vi slog oss ner på uteplatsen för att göra noteringar om dessa, däremellan pratade vi om både det ena och det andra och vi fick snart en riktigt bra kontakt. Det visade sig bland annat att den gamla mannen i sina yngre dagar hade tjänstgjort som vakt på vår gamla gård där vi nu satt och pratade, på den tiden var det Finska Föreningen som hade sina lokaler i huset som idag är vårat bostadshus. Spännande!
I helgen dök han, efter ett kort telefonsamtal, upp igen med Mynt denna gång. Det blev lite prat och därefter har jag lämnats med Mynt och sedlar till mitt öde.
Min helg har alltså efter detta bestått av fotografering och analysering av mina nya "vänner". Jag har beslutat mig för att sälja dessa via Tradera eftersom att jag inte tror på en marknad för dessa som en del av sortimentet i min Butik.
En av de Mynt som faschinerat mig mest är ett mynt från År 1791, en 6 öring med Gustaf III, här är mitt resultat av att försöka fota det gamla myntet. Det har en mörk härlig patina och tänk att man så tydligt kan se text och åratal trots att de är så gammalt!



Är Du intresserad av Mynt och Sedlar föreslår jag att du kontaktar mig!
//Annica



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar